Zdrowe stawy – jak o nie dbać?

Dolegliwości związane z bólem stawów dotyka coraz to młodszego społeczeństwa. Póki nas nie bolą, twierdzimy, że wszystko jest z nimi w porządku. Niestety, aby zapobiec różnym dolegliwościom w późniejszym wieku, należy zacząć dbać o stawy już od najmłodszych lat.

Co to są stawy? To ruchome połączenia kości, które do swojego prawidłowego funkcjonowania wymagają prawidłowej chrząstki stawowej, mazi stawowej oraz prawidłowego przyczepu mięśni i ścięgien.

Przyczyny bólu stawów:

  • uszkodzenia chrząstki stawowej,
  • nieprawidłowa dieta,
  • przeciążenia organizmu,
  • niewłaściwa aktywność fizyczna,
  • intensywna farmakoterapia.

Bóle stawów a chrząstka stawowa

Schorzenia reumatyczne zaczynają się od chorej chrząstki stawowej. Chroni ona panewkę główki oraz powierzchnię kości przed ścieraniem. Ponadto pełnią rolę amortyzatora i ułatwiają poślizg, zapobiegając ścieraniu.

Niestety z czasem chrząstka stawowa się zużywa. Właśnie wtedy nasze stawy przestają funkcjonować prawidłowo. Istnieje bardzo wiele przyczyn, które powodują, że staw przestaje prawidłowo pełnić swoją funkcję. Są to między innymi: zaburzenia związane z procesem autoimmunologicznym, urazy czy następstwa farmakoterapii.

Występuje również coś takiego jak zwyrodnienie stawów. Przy tej chorobie występują bóle stawów, trzaski, sztywność, co prowadzi do ograniczeń w poruszaniu się.

Jak wzmocnić nasze stawy?

Są jednak sposoby na to, aby skutecznie wzmocnić nasze stawy. Najważniejszy jest ruch. Po pierwsze pomoże to utrzymać nam dobrą figurę oraz ruchomość stawów. Ponadto bardzo ważna jest odpowiednia dieta. Musi być bogata w wapń, przeróżne witaminy, zwłaszcza witaminę C, a także bioflawonidy.

Warto również stosować suplementację, która pomoże nam chronić stawy. Powinna ona zawierać:

  • glukozamina,
  • chondroityna,
  • witamina C,
  • kolagen.

Sposoby na zdrowe stawy

Uprawianie jakichkolwiek sportów to ogromne wsparcie zarówno dla stawów jak i naszego kręgosłupa. Niektórzy z nas o tym nie wiedzą, ale nawet umiarkowana aktywność fizyczna może skutecznie zwiększyć objętość tkanki chrzęstnej. Właśnie dzięki temu nasze stawy stają się sprawniejsze, a ponadto poprawia się ich ukrwienie oraz dotlenienie. Warto wspomnieć, że ruchomość stawów lepiej stabilizuje połączenia kostne oraz zmniejsza odczuwalny ból.

Ćwiczenia na zdrowe stawy:

  • aqua-aerobic,
  • nordic walking,
  • jazda na rowerze,
  • joga,
  • pilates.

Również zachowanie prawidłowej wagi ciała ma ogromny wpływ na funkcjonowanie naszych stawów. Dlaczego tak jest? Odpowiednia waga powoduje, że kości nie są nadmierne obciążone. Ponadto właściwa waga ułatwia nam wykonywanie systematycznej aktywności fizycznej.

Stres źle wpływa na stawy

Niestety stres również źle wpływa na nasze stawy, ponieważ wywołuje on wiele chorób autoimmunologicznych. Bardzo częsty objawem sytuacji stresowych może być występowanie takich chorób jak reumatoidalne zapalenie stawów (zapalenie jelita grubego). Nie zdajemy sobie z tego sprawy, jednak zestresowany organizm wytwarza duże ilości kortyzolu, co powoduje obniżenie wrażliwości organizmu na ten hormon. Przez co organizm zaczyna walkę z własnymi tkankami i osłabia swoją odporność.

Wybierz odpowiednie obuwie

Również właściwy dobór obuwia wpływa na funkcjonowanie naszych stawów. Kobiety nosząc szpilki, nie wiedzą, że są one bardzo szkodliwe nie tylko dla kręgosłupa, ale również dla stawów. Powinniśmy stosować skuteczną profilaktykę zdrowych stawów, wybierając odpowiednie obuwie. Właściwe ułożenie stopy ma naprawdę duże znaczenie dla zachowania dobrej kondycji stawu kolanowego i biodrowego.