Dlaczego warto jeść śniadanie?

Aby być zdrowym i doskonale się czuć, należy dbać o zdrowe odżywianie się. I nie chodzi tu jedynie o to, co się je, ale również o to, jak często oraz ile posiłków dziennie dostarcza się organizmowi. Wiele osób jednak zapomina, jak ważne jest to, by codziennie jeść pożywne śniadanie, które nie bez przyczyny nazywane jest najważniejszym posiłkiem w ciągu dnia. Jeśli zastanawiasz się, co jeść na śniadanie i dlaczego jest tak ważne, by o poranku dostarczyć organizmowi pożywienie – czytaj dalej.

Dlaczego tak ważne jest, by codziennie rano jeść śniadanie?

Rano często się spieszymy, a pierwszym posiłkiem w ciągu dnia jest wypita w biegu kawa. Choć niektórych pobudza i odgania resztki snu, nie można jej traktować jako śniadania, które dodaje energii. Dlaczego warto zmienić nawyki i do kawy dodać wartościowe danie?

Przede wszystkim posiłek zjedzony rano dostarcza organizmowi energii na cały dzień, dzięki czemu mamy siłę działać, pracować oraz funkcjonować. Jeśli po przebudzeniu nic nie zjemy, będziemy się czuć źle. Cały sekret tkwi w tym, by śniadanie zjeść o odpowiedniej porze, a także w tym, aby dobrze je skomponować.

Pierwszy posiłek w ciągu dnia należy zjeść nie później, niż pół godziny od przebudzenia. Dlaczego jest to tak ważne? Przede wszystkim ze względu na to, że należy jak najszybciej przywrócić organizmowi odpowiedni metabolizm, który w nocy zwalnia. W tym celu rano należy spożyć śniadanie, które dostarczy organizmowi około 500 kcal. Najlepiej, by wśród produktów spożywanych rano, znalazły się te bogate w białko, które zapewniają długie uczucie sytości, a także przyspieszają przemianę materii o około 25%. Warto także dostarczyć organizmowi błonnik, którego wiele jest w warzywach oraz owocach. Błonnik także zwiększa uczucie sytości, a dodatkowo reguluje pracę jelit. Warzywa i owoce bogate są również w witaminy i minerały.

Co jeść na śniadanie?

Wiele osób wybiera na śniadanie najprostszą opcję – kanapki. Jest to dobry pomysł, jednak pod warunkiem, że postawimy na pełnoziarniste pieczywo i do całości dodamy warzywa. Jednak to tylko jedna z propozycji – poniżej więcej pomysłów na smaczne i zdrowe śniadanie.

  • musli z ulubionymi owocami oraz jogurtem naturalnym. Najlepiej wybierać musli bez dodatku cukru. Takie śniadanie to bogactwo błonnika wspomagającego pracę jelit.
  • twarożek ze szczypiorkiem, rzeżuchą, pietruszką, a do tego bułka pełnoziarnista. Zielone warzywa zawierają wiele kwasu foliowego oraz witaminy E.
  • dobrym pomysłem są również jajka. Można je przygotować na miękko i podać z sałatką warzywną. Taki zestaw polecany jest szczególnie osobom aktywnie uprawiającym sport, sprzyja bowiem przyrostowi masy mięśniowej, ponieważ zawiera wiele pełnowartościowego białka. Jajka można również podawać w formie jajecznicy, jednak nie na kiełbasie, zamiast niej warto dodać pomidory lub szczypiorek.
  • Na śniadanie warto zjeść również kaszę mannę, do której można dodać ulubione owoce. Taki posiłek zapewni energię nie tylko na poranek, ale na cały dzień.  
  • Polecana na śniadanie jest także owsianka, bogata w błonnik oraz zapewniająca uczucie sytości na długo. Dodaj do niej ulubione owoce i gotowe.

Warto wiedzieć także, czego lepiej nie jeść na śniadanie:

  • unikaj potraw smażonych. Lepiej zjeść naleśniki, które nasycą na dłużej i dadzą więcej energii.
  • nie jedz resztek obiadu z poprzedniego dnia. Odgrzewane najczęściej tracą składniki odżywcze i poza kaloriami, nie dostarczą organizmowi nic wartościowego.
  • zrezygnuj ze słodzonych płatków śniadaniowych. To puste kalorie i wiele cukru.

Przekonując się do jedzenia śniadań, szybko zauważysz różnicę w funkcjonowaniu swojego organizmu oraz doświadczysz przypływu energii każdego ranka.